13 February 2011

VALENTINE DAY IN CHINA

Hari Valentine di China di sambut bukan pada hari ini, tapi hari lain, harinya aku tidak ingat. Tapi ada peristiwa lucu dan gembira buat aku di Hari Valentine tersebut.  Kami ke Sanzen bersama Iparku Ali Fung dan  Sahabat ku Chong Tet Seng.  Sebenarnya aku tak tahu pun di china ada sambut hari Valentine berlainan dari kebiasaan, Patulah berderetan bunga-bunga yang di jual dikedai-kedai.

Sahabat ku chong rupa-rupanya ada plan lain.  Dia ada register, dalam satu laman WEB mencari pasangan/jodon di Hari Valentine, dia bayar RMB300.00 untuk menyertai acara itu, So aku biarkan saja dia dengan angan-angannya.  Aku suggest dia beli baju baru tapi dia kata sudah ada, siap sterika lagi...He..he..
Malam itu dia pergi sana, dan katanya sehingga acara mau habis, dan wanita-wanita yang dipilih hanya tinggal satu, tapi agak tua sikit, itupun tidak mahu dengan si Chong...Kasihan dia, hingga sekarang jadi taruna telajak


Aku, malam itu apabila balik ke Biulik Hotel, terkejut aku, diatas meja ada sekuntum bunga Ros merah, dengan perkataan I LOVE YOU, berdebar-debar aku membuka kad ucapan, aku sangka ini mungkin dari kawanku  di Shenzen Ruby, bila ku buka kad tertera nama wanita pengirimnya, tapi bukan dari Ruby.  Lalu aku pergi ke bilik Iparku bertanyakan apa maksud Rose ini dan siapa pengirimnya.  Setelah di baca, ROSE itu dari manager Hotel tempat penginapan aku..namanya aku lupa tapi dia seorang wanita, dan yang peliknya kenapa aku saja yang dapat Rose ini sedangkan kami tiga orang????  Itulah kehebatan aku..mulut mau manis, dan maesti mau miang sikit
Bunga Rose yang aku dapat di Hari Valentine di Shenzen, China
Esoknya, semasa mau balik ke KK, aku lihat Rose itu masih segar, sebab dibungkus dengan air, mahu ku buang sayang, tapi kalau bawa balik, nanti ada cerita baru pula. Apa-apapun kerana menghargai pemberian orang aku bawa balik juga Rose itu.

Semasa menaiki pesawat, seorang pramugari Air Asia menegurku (aku memang kenal dia), dan menyindirku..WOW dapat Rose lagi....He..he...kataku, semalam hari Valentine di China Ba!!! ada orang yang bagi ..dan dia ingin melihat Rose itu, " Nah, ini untuk kamu""" Wow bukan main happi lagi dia..dan terus berlari kebelakang..kedengaran riuh dibelakang sebentar.  Padaku selesai sudah satu masalah, tuhan menolongku beri idea ini......dan selepas itu aku jarang pula jupa awek tu...dah kawin agaknya atau dah berhenti....namanya pun aku lupa sudah!!!!

So Hari Valentine yang seumur hidupku tak pernah aku rayakan, tiba-tiba dah tua-tua ni dapat Rose pula di Hari Valentine.  Dan Si Chong yang beria-ia mahu mencari jodoh, pulang dengan tangan kosong dan menjadi bahan ketawa Pak Ciknya...Sabar saja Chong, sebab kau tidak dapat kasi ayam puti dengan aku.

Kisah ayam Putih dan Chong akan aku ceritakan Lain Kali.."HAPPY VALENTINE DAY"



Likas, 14th. Feb, 2011
11.10am

2 comments: