03 February 2011

Ai, Kami berhari Raya sehari lebih awal!!!!!

Tahun 2009, mau cari kelainan, mahu beraya di Negeri Orang. Negeri dalam kepala adalah Jakarta dan Manila. Dan Manila jadi pilihan akhir.
Sehari sebelum raya, kami bertolak ke Manila melalui KKLCCT ke Clark.  Penerbangan delay 3 jam, sampai Clark sudah malam, apalagi perjalanan ke Makati mengambil masa 2 jam baru sampai.

Sewaktu di KK, tempah Apartment Hotel sebagai tempat penginapan, tapi bila masuk, masallah, teruk betul Hotel tu. So aku ambil keputusan mau cari Hotel lain, biarlah rugi 700.00 asal keluarga selesa sedikit.

Malam itu juga aku mencari hotel yang lebih bagus, dan hotel itu ialah Oxford Hotel di Makati. So confortable, tapi esok pagi saja check in, penat. sudah. Semasa mau balik keh Hotel Pertama, nampak satu Money Changer, ingat nak tukar duit tapi dlm poket masih ada lagi Pesos. Ndak sangka, money changer itu kepunyaan orang dari Mindanao, kalau di sini kita panggil "Otho". Namanya lupa, tapi dia pernah kerja di Penampang selama 6 tahun sebagai tukang Paytong.

Katanya ada modal sikit dia buka Money Changer di Sini. (Modal untuk buka Money Changer di Manila cuma RM30,000.00 sahaja) so kawan-kawan ada brani mau buka money changer sini?.   Betul tempatnya memang strategik.  Di sekeliling adalah Bar dan Nite Club, so saban malam kawasan ini hidup dengan Bar dan Nite Club. Dan ramai juga malaysian yang tinggal di Hotel-hotel disekitarnya.  Kawasan ini memang banyak Hotel, anggaran lebih 10-15 hotel, sambung menyambung.
Burgos Street, Makati, Night Live di makati

Sedang kami berborak, dia menerima panggilan telefon dari Kawanya dari Tawau.  Katanya, Esok kita Hari Raya, dan sempat juga dia menunjukkan jalan Ke Mesjid Kalau-kalau aku mahu sembahyang Raya Esok, tapi baju raya aku tidak bawa. Waktu balik ke Hotel aku bagi tahu, anak-anak, besok Kita Raya, Horeeee kata mereka, ndak  lagi puasa.


Malam itu aku, perasan, tiada satupun SMS mengucapkan selamat Hari Raya yang masuk dari keluarga mahupun sahabat. Tapi aku buat tak tahu saja. Mana tahu phone aku kena potong, jadi tiadalah panggilan atau SMS yang masuk.



Esoknya kami ke Rizal Park dan kota lama sepanyol (aku sudah lupa namanya).  Kota ini dikelilingi oleh tembok batu, di bena di zaman Sepanyol lagi. Mengelilingi kota ini menaiki kereta kuda amat menyeronokkan, tapi bau tahi kuda, menyakitkan hidung. Seronok!!,  dengan bayaran 270.00 pesos kami dapat mengelilingi seluruh kota lama tersebut. 

Malamnya baru masuk SMS dan ucapan selamat Hari Raya, nah...rupa-rupanya kami berhari raya awal sehari, macam di Arab Saudi Pula. Advance ba kami nih!!!!

 Aku yang kena kutuk oleh anak dan bini, apa punya info aku dapat ni, semuanya AUTA. Paginya Arwah emak aku telefon, tanya kenapa tidak pulang berhari Raya di Kampung, macam-macam alasan di beri, padahal kami siuk-siuk Raya Di Manila.  Bohong Sunat ba!!!


Banyak lagi mau story tapi, malas ba. sebab anak pompuan aku ndak suka Manila, katanya kotor, mau naik Jipny pun bau kencing.


Salam..............











3 comments:

  1. Mego,Good experience.My Phil cousin took me and my sister naik jeepney once. Sudah sempit di tolak lagi masuk sampai mampat.Turun jak slim.

    ReplyDelete
  2. Fida kau ingat nama Kota lama sepanyol tu...aku lupa ba..

    ReplyDelete
  3. Yang mana ya..Intramuros kah? yang ada Fort of Santiago tempat Jose Rizal di tahan.

    ReplyDelete